נשים הנוטלות ויטמין D בזמן ההריון גורמות לחיזוק עצמות
ילדיהן. כך עולה מבדיקה של ילדים בני 9 בבריטניה, שהשתתפו במחקר
השוואתי. החוקרים מצאו, כי ילדים שאמהותיהן קיבלו תוסף ויטמין
D במהלך ההריון היו בעלי צפיפות עצם גבוהה יותר מאשר ילדים
לאמהות שלא קיבלו תוסף של הוויטמין. ילדים אלה יגדלו עם סיכון נמוך
יותר לשברים מהידלדלות העצם.
המחקר, שהתפרסם בגיליון ינואר 2006 של המגזין הרפואי The Lancet, נערך בניהולו של ד"ר סיירוס קופר, פרופסור במרכז לאפידמיולוגיה של אוניברסיטת סאות'המפטון.
בדרך כלל, סידן זוכה לתשומת הלב המירבית בכל הקשור לבריאות העצמות. אולם ויטמין D ומרכיבי תזונה נוספים חשובים גם הם. ויטמין D נחוץ לגוף כדי לסייע בספיגת הסידן. הוויטמן מצוי במזונות כמו חלמון ביצה, כבד, דגי ים ומוצרים מועשרים בוויטמין D כמו חלב ודגני בוקר. החוקרים מציינים, כי מחסור בוויטמין D מאובחן בדרך כלל אצל נשים בהריון ואצל מבוגרים. תוספי מזון ואור השמש הם שני מקורות נוספים לוויטמין. חשיפה לשמש של 10-15 דקות, פעמיים בשבוע, ללא קרם הגנה, מספיקה בדרך כלל לגוף כדי שיכול לייצר ויטמין D. רבים אינם מקבלים מספיק ויטמין, בתזונה או בחשיפה לשמש. בני 50 ומעלה ובעלי עור כהה מתקשים יותר לייצר בעצמם את הוויטמין מאור השמש. באזורים צפוניים, שם שעות האור מועטות, יש הזדמנות קטנה יותר לחשיפה המינימלית הנחוצה לייצור ויטמין D.
המחקר של ד"ר קופר מתבסס על מידגם של 160 נשים, שילדו בתחילת שנות ה-90'. בדיקות דם הראו כי כמחצית מהנשים סבלו מחסר בוויטמין D, שנמדד לקראת סוף ההריון. מבין הנשים שסבלו מחוסר בוויטמין, אצל 49 מהן (31%) היה מחסור קטן, ואילו אצל 28 אחרות (18%) היה מחסור גדול בוויטמין. אף אחת מהן לא קיבלה הנחיה לצרוך תוסף מזון המכיל את הוויטמין או לחשוף עצמה די לאור השמש. תשע שנים לאחר הבדיקה בהריון, החלו לבדוק את הילדים שנולדו בהריונות הללו.
המחקר מראה, כי אצל הילדים שאמהותיהן סבלו ממחסור בוויטמין D, תכולת המינרלים בעצמות הייתה נמוכה יותר מקבוצת הביקורת של ילדי הנשים שנטלו תוסף מזון המכיל את הוויטמין. החוקרים סבורים, כי נשים רבות בהריון נוטלות מעט מידיי מתוסף הוויטמין. לדבריהם, "אילו הנשים היו נוטלות תוסף של ויטמין D ילדיהן היו עשויים לפתח עצמות חזקות יותר, עם סבירות נמוכה יותר לפיתוח של שברים בהמשך החיים".
החוקרים קוראים לבצע מחקר שיבדוק ישירות את התיאוריה הזו. לדבריהם, מחקר ארוך טווח על התפתחות של הידלדות עצם או שברים אצל ילדים יבהיר את חשיבות הוויטמין אצל נשים בהריון, הן לגבי חוזק העצמות של ילדיהן והן לגבי חוזק העצמות של האמהות עצמן.
